بررسی نکاتی در مورد برنج ایرانی

بررسی پیشینه و تاریخچه پیدایش برنج ایرانی

برنج ایرانی از معروف ترین انواع برنج در سراسر دنیا به شمار می رود. همانطور که می دانید، برنج یکی از معروف ترین غلات موجود در کشور است. پیشینه کاشت و برداشت برنج در ایران به سالها پیش بر می گردد. برنج از دیرباز یکی از وعده های اصلی غذا در ایران به شمار می رود. این محصول از سال 200 قمری و حدود دوره ساسانیان، در ایران کشت می شود. انواع مختلفی از برنج در نقاط مختلفی از ایران تولید می شوند اما معروفترین مناطق در تولید برنج، مناطق شمالی کشور به شمار می روند. استان های گیلان و مازندران، نقش مهمی در تولید برنج ایرانی ایفا می کنند. البته استان های دیگری در کشور مانند گلستان، اصفهان و خوزستان نیز برنج های مرغوبی کشت می کنند. در ادامه قصد داریم در مورد انواع مختلف برنج در ایران و نحوه تشخیص آن توضیحاتی ارائه دهیم. پس ما را همراهی کنید.

بررسی پیشینه و تاریخچه پیدایش برنج ایرانی

بررسی انواع مختلف برنج ایرانی

برنج ایرانی در انواع مختلف و گوناگونی، کاشت و برداشت می شود. در ایران حدود 100 نوع برنج مختلف کشت می شود. تفاوت برنج ها به نوع بذر آنها، نحوه پرورش آنها و… بستگی دارد. به طور کلی برنج اصل ایرانی به سه دسته تقسیم می شود. این دسته ها شامل موارد زیر می باشند:

بررسی انواع مختلف برنج ایرانی

کشت برنج در ایران

  • برنج صدری: این انواع برنج ایرانی از ممتازترین و بهترین انواع برنج در سراسر دنیا به شمار می روند که کیفیتی منحصر به فرد دارند. این برنج ها از جمله برنج های سفید و دانه درشت بازار محسوب می شوند. برنج صدری انواع مختلفی دارد. از جمله مهمترین انواع برنج صدری می توان به برنج هاشمی و حسن سرایی اشاره کرد.
  • برنج بی نام: برنج بی نام نیز یکی دیگر از انواع برنج ایرانی است. این برنج ها از بذرهای اصلاح شده به دست می آیند و از لحاظ کیفیتی کمی پایین تر از برنج صدری هستند. قیمت این محصولات نیز از برنج صدری مناسب تر است. این برنج ها به عنوان برنج پر محصول و یا دانه متوسط نیز شناخته می شوند.
  • بررسی انواع مختلف برنج ایرانی
  • برنج چمپا: برنج چمپا از برنج های دانه ریز به شمار می رود. از این محصول هم برای خوراک به صورت برنج و هم برای مواردی مانند پخت شله زرد، آش و… استفاده می شود. این انواع برنج، کیفیتی کمتر به نسبت دو نوع دیگر دارند، اما به هر حال با توجه به قیمت مناسبی که دارند، دارای طرفدارن مخصوصی می باشند.
  • بررسی انواع مختلف برنج ایرانی

راهی برای تشخیص برنج اصل ایرانی

برنج ایرانی از بهترین و مرغوب ترین انواع برنج در سراسر دنیا به شمار می رود، از این رو از قیمت نسبتا بالایی برخوردار است. امروزه بسیاری از فروشندگان، برنج خارجی نامرغوب را به عنوان برنج اصیل ایرانی و با قیمت بالا به مشتری عرضه می کنند. پس بهتر است برای شناسایی برنج ایرانی اصیل راهکارهایی یاد بگیریم. در ادامه شما را با روش هایی برای تشخیص برنج اصل ایرانی از برنج خارجی آشنا خواهیم کرد.

بررسی انواع مختلف برنج ایرانی

  1. باید توجه داشته باشید، که برنج های خارجی مانند برنج هندی و پاکستانی قدی بلندتر نسبت به دانه های برنج ایرانی دارند. برنج اصل ایرانی قدی استاندارد دارد و دارای ابعاد ضخیم تری نسبت به برنج های خارجی می باشد.
  2. رنگ برنج ایرانی بسیار سفید و یکدست است. در حالی که برنج های خارجی رنگی متمایل به زرد دارند. بنابراین از ظاهر برنج و رنگ آن می توانید ایرانی یا خارجی بودن آن را تشخیص دهید.
  3. یکی دیگر از راه های اطمینان از خرید برنج ایرانی، خرید محصول از مجموعه ای معتبر و شناخته شده است.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما